tips på att minska självskador

Fick en viktig fråga här ikväll,
från någon jag känner men jag vet inte vem.

och det är HELT OKEJ! Kan jag hjälpa, så blir jag glad. Jag vill också med min blogg våga vara öppen, prata om detta, det är inget att skämmas för. Men jag förstår om ni som undrar saker vill vara anonyma. Det får ni gärna, detta är så känsliga saker. Självklart får ni svar ändå!!




SVAR:
Jag har mänger av tips som jag har lärt mig efter alldeles för många dagar på psyk! Mitt självskadebeteende har minskat avsevärt om man ser tillbaka ett par år. Hur jag har lyckats med det, finns det massor med svar till.
Men just dessa paniksitautioner som man inte kan hantera, när ångesten äter upp en och det känns som att man ska dö, då känns det som att det inte finns någon annan lösning än att skära sig.

Men det finns det, jag lovar, jag har hittat andra sätt som funkar.

Jag har tillsammans med psyk gjort en krisplan för vad jag ska ta till när jag tappar allt.
Det är småsaker det handlar om, men det hjälper.

Det första som står på min lista är att distrahera mig. Det kan i princip vara vad som helst. Sätta på en film, läsa, se på TV, läsa nyheterna på internet. Ja, jag kan ofta sätta mig på facebook och läsa igenom vad alla andra gjort under dagen. När jag är klar med det har ångesten gått ner.

En annan sak man kan göra, om man har sån panik att man inte alls klarar av att starta datorn eller TV. (för ja, ibland är det så illa). Då brukar jag aktivera mig. Om det är kvällstid tar jag på mig jackan, tar med mig mobilen och går ut och går. Dels för att få annat och tänka på, men i mitt fall är det framförallt, då KAN JAG INTE skära mig. Alltså, har du ångest, undvik situationer där du kan skada dig.

Sedan har jouren på psyk hand om mig dygnet runt, så ibland ringer jag det nummret jag har. Men det är ju inget alla kan ta till.

En annan sak som är viktig för att jag ska undvika självskada, det är att se till att inte vara ensam. Om du bor ensam blir det ju svårare, men om du bor hemma eller med pojk- eller flickvän - STANNA MED NÅGON HUR GÄRNA DU ÄN VILL LÅSA IN DIG I BADRUMMET OCH SKÄRA DIG.
För jag vet, det är precis det där man vill.

Ett ytterliggare tips som har hjälpt mig mycket, det är att skiva en för- och nackdelslista på vad som är positivt respektive negativt med att skära dig, och vad som är positivt respektive negativt med att sluta.
Du kommer snart se att det inte är värt det.

Sedan har jag i så många år fått höra andra tips, som dock inte har fungerat för mig, men som jag ändå vill dela med mig av, för det är väldigt individuellt vad som funkar på just dig.
Det kan till exempel vara lägga isbitar innanför tröjan och/eller i handen, andas i fyrkant, ta en iskall dusch eller ringa en vän.


En annan viktig sak som jag vill ta upp med detta är ren fakta. Tänk dig ångest som en kurva.. Eller nej, ni ska få se en bild som jag har fått uppritad till mig många gånger.


Här kommer den viktiga förklaringen som är REN FAKTA: Ångest går ALLTID över av sig själv. Alltid.

Bild 2 visar hjärnans reaktion på ångest om du självskadar, du säger till hjärnan att situationen är farlig, och ärligt, du belönar hjärnan och reaktionen på självskada. och ju längre du fortsätter att självskada, ju mer skadad blir hjärnan och det kommer ta SÅ mycket längre tid för din ångest att gå ner av sig själv..



Jag vet att detta är så förbannat svårt och kämpigt.. Jag vet inte än om det går att sluta helt, men, det går att bli så mycket bättre!! Det är jag ett bevis på!

Kommentarer
Postat av: Assi

Du är bäst min fina! <3

2011-03-07 @ 22:42:57
Postat av: my elfstrand

Sv; Det ska jag verkligen göra!



Jag lider av panik ångest, kunde inte insé det förens min mamma verkligen märkt det och pratat ut med mig om det, jag gör ungefär lite samma, distraherar mig eller tänker på något annat. Det bästa för mig är att vara med nära vänner, dom vet tex att är det tyst för länge börjar jag tänka osv...du är så himla stark. Puss på dig!

2011-03-07 @ 22:56:06
URL: http://elfstrands.webblogg.se/
Postat av: Isabella

sv: Taack! :)

Jag har med mått dåligt men aldrig skärt mig eftersom att jag alltid tänkt på ärren och liksom, det är inte värt det, min framtid ska inte förstöras utav vad som i framtiden då bara kommer vara ett misstag, typ. Med ärren kanske man kommer påminnas i hela livet??

2011-03-07 @ 23:27:46
URL: http://isabellasbook.blogg.se/
Postat av: Novalie

Försökte skicka ett mail till dig men det kom inte fram. Är det ok att länka till din blogg? Tycker du är så himla bra och modig!

Stor kram till dig

2011-03-07 @ 23:43:51
URL: http://novalie.spotlife.se
Postat av: Nago, ;)

Nu fattar jag vad det är du går igenom.. =O (till viss del) Jag har faktiskt också gått igenom dessa dumheter, men lyckades sluta efter mycket om och men. Shitjobbigt första halvåret och man tror det är heeelt omöjligt, men efter ett år utan shiten (att skära sig) är man extremt anti mot det!



Kan jag, så kan vem som helst! Önskar verkligen INGEN denna shiten!

Du är stark och kämpar på, vilket gör dig beundransvärd! =)

Nu har även jag lättat mitt hjärta, och kom ihåg en sak...



Du (och alla andra med detta.. "problem") klarar av att besegra denna lilla rösten i huvudet! Och det förtjänar du verkligen! =)

2011-03-07 @ 23:53:23
Postat av: LINA K - SKRIVER SKRÄCKROMAN!

Jättebra tips! Har själv aldrig skurit mig, men gjort mycket annat destruktivt för att dämpa ångest och panik och det är som du säger, om man bara kämpar och klarar av att INTE göra det, så går ångesten snart över, just den attacken iaf ...

2011-03-08 @ 06:18:06
URL: http://eimk.blogg.se/
Postat av: Julia

ÅÅ tack för tipsen !

väldigt bra tips som jag inte har tänkt på innan.



tack vännen. det är sant.. får försöka ! men allt kommer jag inte kunna komma ikapp med..



kram

2011-03-08 @ 09:15:56
URL: http://somethingyoung.blogg.se/
Postat av: Evelina

Bra svar från dig :)

2011-03-08 @ 09:18:39
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Mickan

Bra svar från dig. Bra att du delar med dig av tips till de som befinner sig i samma situation.



Åh, tack. Hihi. :D

Jobbnätterna gick bra och nu är jag äntligen ledig några dagar. Men inatt har jag inte kunnat sova utan bara legat och blundat hela natten, så nu sitter jag här jättetrött. gäsp

Hoppas du har en bra kvinnodag. :)

Kram

2011-03-08 @ 10:44:45
URL: http://angel-like.com
Postat av: Josefine ♥

det hoppas jag också ♥

wow, du är verkligen en ängel som hjälper andra, verkligen fint av dig!

2011-03-08 @ 13:05:54
URL: http://malmboorgs.blogg.se/
Postat av: Jennie

bra tips :)

2011-03-08 @ 13:20:27
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: sonja

Älskar det som står där uppe, den friska har tusen önskningar, den sjuka har bara en. Det är helt sant. Kram sötnos!

2011-03-08 @ 15:06:00
URL: http://zlokka.blogg.se/
Postat av: Evelyn

Hej! Förlåt att jag frågar (det finns säkert att läsa någonstans här på din blogg, men jag är så lat...) men vad är det för sjukdom du pratar om? Du får gärna maila mig om du vill :)

Ha en fin dag, kramar <3

2011-03-08 @ 15:30:04
URL: http://evelynghost.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Tackar! Hoppas du har en bra tisdag :)

2011-03-08 @ 17:06:18
URL: http://mikaelafranssons.blogg.se/
Postat av: william

bra tips, har inte gått igenom förut i sånt stadium så jag har ingen anning hurdet känns, men jag fattar att det är tufft:3



SV; haha visst är hon cool;)

2011-03-08 @ 17:47:57
URL: http://cookieboy.blogg.se/
Postat av: Sonja

Grattis :) Du vann veckans blogg hos mig :) Jag vet att du inte anmälde dig, men du har en sån underbar blogg så du vann ändå!

2011-03-08 @ 18:06:11
URL: http://zlokka.blogg.se/
Postat av: Sofie

bra att skriva om sånt så att dom som har det lite svårt kan få lite hjälp på traven :)

2011-03-08 @ 18:10:51
URL: http://sofieomnell.blogg.se/
Postat av: tess

Vad sorgligt :(

2011-03-08 @ 21:42:29
URL: http://latess.blogg.se/
Postat av: ebba

bra skrivet!

svar: tack du! :)

2011-03-08 @ 22:16:50
URL: http://pictuure.blogg.se/
Postat av: Anonym

du är så fin jessi! sluta aldrig kämpa. Tack för tipsen. Det är jätte viktigt att kunna prata öppet om det som är svårt för många. Du är jätte modig och stark även om jag förstår att det inte är alltid vad du känner. Men så känner jag, säkert många andra. Jag hoppas du kan tänka på det. Du kommer hjälpa många som du redan räddat andra.

2011-03-09 @ 09:01:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback